25. 1. 2015

KOZA

Rok tvrdohlavé, nekompromisní kozy, přesto klidné a mírumilovné. Na rok 2015 se těším, koza prý bude přát všem tvořivým lidem. A s novým rokem také přichází naděje na vyplnění tajných přání a snů. Všechny mé představy o roku 2015 tak nějak souvisí s ohněm, doufám tedy, že má dřevěná koza hned neshoří.

POSTAVIT

Na zahradě bych chtěla svou vlastní pizza pec, ve které se nemusí dělat jen pizza, ale péct všechno možné. Pec se dá samozřejmě koupit a poskládat, ale není to zrovna levná záležitost a navíc mít svou vlastnoručně postavenou pec, to bude frajeřina! Pec se dá postavit buď jenom hliněná nebo z šamotových cihel. Podle tohoto návodu na pec se dá postavit za pár dnů taková krasotinka. Neber to.

JÓGA

Kolikrát jste si říkali, že se půjdete přihlásit na jógu? Netřeba dál komentovat, tento rok to rozseknu! Necvičit jógu = nebýt.



OSTROV

Tento ostrov je poměrně blízko, je celý termální a hodně zelený. Pije se tam melounové Limončelo a na sopečné půdě jsou zasazeny dvě botanické zahrady. jedna plná kaktusů a sukulentů. Na vedlejším ostrově se nachází úkryt mořských pan a nymf, magická Modrá jeskyně. Kdo uhádne kam se letos chystáme?




PÁRTY

Párty by nebyla párty, kdyby se něco nevařilo. O tradičním pečení venku se toho člověk z internetu moc nedozví, ale určitě bych chtěla ochutnat nějaké jídlo tak, jak se peklo kdysi. Venku v hlíně. Určitě to bude zábava, minimálně stejně dobrá jako si opékat chleba s klacíkem nad ohněm.

Hāngi

Původně se hāngi připravovalo v zemní peci. Vyhloubila se jáma až 60 cm a na spodek se nakladly rozpálené kameny. Na vrch jámy se položil koš (tradičně se vyráběly z lnu) s vařenou zeleninou a masem. Maso a zelenina se zakryly listy či rohoží a vše se zasypalo půdou. Potraviny se v koši nad horkými kameny částečně dusí a udí. Později se na kameny nalije voda a koš s potravinami se položí přímo na vodou ochlazené kameny. Tak se jídlo dodělá v páře. Po pár hodinách je jídlo hotové.

Tandoor

Uvnitř se zapaluje oheň, dřevo se stává uhlím a během dlouhé doby udržuje teplotu. Keramické stěny tandooru se rozehřívají, tímto je zajištěna všude uvnitř stejná teplota. Tandoor zabraňuje vytvoření karcinogenů, k čemuž například dochází při smažení na otevřeném ohni.

Setonův hrnec

Již několik desítek let používají trempové nebo rybáři tzv. "Setonův hrnec". Údajně byl tento způsob přípravy jídel převzatý od indiánských kmenů. Název vznikl podle jména amerického spisovatele E. T. Setonovi a jeho knihy Dva divoši popisující příběh mladého chlapce Yana, který touží poznat přírodu a žít jako Indián.





KRÁSY

Umět ovládat hlínu, pletení a do toho umět nějaký krásný jazyk. Sen každé krásné ženy! Nebo spíš sen každého krásného muže? :D




Mějte se v tom roce kozy krásně!


7 komentářů:

  1. Jé, a já jsem koza! :) Ostrov teda nepoznám (pch, prý geografka, stydím se), ale tipuju Itálii podle Limončela :) A s jógou to mám stejně. Letos by to chtělo rozseknout! Ale až po Erasmu (tak, a odkládání je tady).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To já bych vůbec nevěděla, takže IT je bingo! :D Já to jdu rozseknout zítra, nejhorší je se tam doplazit poprvé, pak si myslím, že už to bude v poho. Ikdyž, já mám vyzkoušeno skoro všechno od zumby, přes fitbox, fitbalet, trx, capueru po běhání, kolo a bavilo mě vše tak třikrát a dost, nuda. Jóga je má poslední naděje. :D

      Vymazat
  2. Pec! Chci tu pec!!...A taky jet na ten ostrov o kterém vůbec netuším kde se nachází a naučit se plést...ale já chci umět všecko, to je pak těžké ...:) Taky se letos vracím k józe, první lekci mám ve středu a už teď vím že to bude kruté...Moje tělo se nikdy nenacházelo v horším stavu:) Podle Tvého článku bude rok kozy prostě boží!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já chci být taky Leonardodavinči a umět všechno! Ale uplést si deku je prý úplně jednoduché, hladceobratce, svetr vím, že nezvládnu nikdy. Pec je hodně dobrý DIY projekt na jaro, my sedíme u ničeho, tak by to byla i dobrá ozdoba zahrady, kdyby náhodou nefungovala. :D Jen se rozmyslet jestli hliněnou skorozdarma nebo tu z těch cihel. Já jdu na jógu zítra, mám STRACH a jdu tam jen kvůli toho, že mám poslední půlrok divnou imunitu, jinak by mě nikdo nedonutil docházet do nějaké smradlavé tělocvičny. Tak kozám zdar! :D

      Vymazat
  3. Já už mám za sebou první jógovou lekci, tak snad to vydržím déle než loni :)
    A ten krásný ostrov, že by Ischia nebo Capri? Doufám, že bude nějaký report, podle fotek to bude stát za to.
    Krásný den!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nejlepší je si předplatit permanentku nebo celý kurz, i když ... z mé zkušenosti ani to nezaručí docházku. :D Ano! Ischia a laguna na Capri, report na ně bude, pokud tedy nezměníme plán. Láká mě dost Hossegor, celý měsíc jen zevlit a surfovat a nebo plavit holandské kanály. Blbé je, že musíme vybírat jen to, kam dojedeme autem s našimi krámy a psem. :D

      Vymazat
    2. Jestli autem, můžu doporučit něco v IT po cestě, loni jsme dojeli 150km před Řím (a pak nám umřelo auto, měli jsme v plánu objet celou IT), mrkni ke mě na blog na fotky z ostrova Giglio, to byla největší krása, tam se stavte!! :D

      Vymazat